رژیم غذایی پرچرب و مملواز قند زنان باردار ممکن است نسل های آینده را تحت تأثیر قرار دهد

 چاقی مادر می تواند فرزندان نسل های متعدد را مستعد مشکلات متابولیکی کند.

16 ژوئن 2016 – یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد رژیم غذایی پرچرب و مملو از قند می تواند  عواقب ناگواری برای نسل های بعدی به همراه داشته باشد . این مطالعه نشان داد که چاقی مادر می تواند علت بروز ناهنجاری های متابولیکی ژنتیکی باشد که می تواند از مادر به حداقل 3 نسل بعدی منتقل شود.

این تحقیق جدید نشان داد که رژیم های غذایی پرچرب و مملو از قند می تواند نسل های بعدی را مستعد  مشکلات متابولیکی نماید ،حتی اگر فرزندان رژیم های غذایی سالمی را رعایت کنند.

درحالیکه مطالعات دیگرسلامت زنان  باردار را با وزن کودک در مراحل  بعدی زندگی مرتبط دانسته اند ، این مطالعه که توسط محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه  واشنگتن انجام شده است برای اولین بار نشان  داد که چاقی زنان حتی قبل از باردار شدن می تواند علت ناهنجاریهای ژنتیکی باشد که از طریق ژن مادری به حداقل سه نسل بعد منتقل می گردد و خطر ابتلا به بیماریهای مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی را افزایش می دهد.

به گفته دکتر Moleyیافته های این تحقیق نشان می دهد چاقی مادر می تواند سلامت نسل های بعد را دچار اختلال کند. این موضوع  از آنجایی اهمیت می یابد که دو سوم از زنان  آمریکایی در سنین  باروری دچا ر اضافه وزن یا چاقی هستند. نتایج این تحقیق در مجله ی Cell Reportsمنتشر شد.

 این تحقیق نشان داد که چاقی مادر و مشکلات متابولیکی مرتبط با آن می تواند از طریق DNAمیتوکندری موجود در اووسیت لقاح نیافته یا سلول تخم به نسل های بعد منتقل شود. از میتوکندری غالباً  به عنوان موتور خانه ی سلولی یاد می شود، زیرا انرژی مورد نیاز برای متابولیسم  و سایر  فرآیندهای بیوشیمیایی را فراهم می کند. این ساختار دارای مجموعه ای از ژنها در خود است که تنها از مادر به فرزند  به ارث می رسد.

 دکتر Moleyمی افزاید: اطلاعات ما نشان میدهد که موشهای باردار که به سندرم  متابولیک مبتلا هستند  می توانند میتوکندریهای نارکار آمد خود را از طریق نسب مادری به سه نسل بعد انتقال دهند.  نکته ی مهم در این مطالعه اینست که تخمک یا سلول  تخم ممکن است حامل اطلاعاتی باشد که برنامه های اختلال  درعملکرد میتوکندری را به سراسر بدن فرزند یا فرزندان نسل بعد انتقال دهد.

 از 6 هفته  قبل از بارداری  تا اتمام  دوره ی شیردهی، دانشمندان موشها را با رژیمی مشابه ی رژیم غربی(پرچرب و مملو از قند) تغذیه کردند. این رژیم حاوی 60 درصد چربی و 20 درصد قند بود که مشابه با خوردن روزانه ی فست فودها می باشد.

سپس فرزندان با یک رژیم غذایی کنترل شده یا استاندارد که حاوی مقادیر زیادی پروتئین و مقادیر  کمی چربی و شکر بود، تغذیه شدند. علیرغم رژیم غذایی سالم، فرزندان و فرزندان دو نسل پس از آنها به انسولین مقاوم شده و دارای سایر مشکلات متابولیکی بودند. محققان دریافتند که میتوکندریهای موجود در عضلات و بافت های اسکلتی آنها غیر طبیعی می باشند.

 دکتر Moleyمی گوید: اشاره به این موضوع مهم است که رژیم غذایی کودکان آینه ی رژیم والدین است ، اثرات سندرم متابولیک مادر ممکن است بسیار شدیدتر از آنچه در مدل موش مشاهده نمودیم، باشد، برای تعیین تأثیر رژیم غذایی کم چرب و کم قند و همچنین ورزش منظم بر معکوس نمودن ناهنجاریهای متابولیکی ژنتیکی نیاز به انجام تحقیقات بیشتری هست.

دکتر Moleyمی گوید: درهر صورت، داشتن رژیمی مغذی بسیار مهم است در طول دهه ها، رژیم های غذایی ما بدتر شده که بخش عمده ی آن به مصرف غذاهای فرآروی شده و فست فودها بر می گردد ما شاهد اثرات این بحران چاقی بر جمعیت هستیم، تحقیقات در این زمینه، از جمله تحقیق اخیر به تغذیه ی ضعیف مادر و مستعد  شدن کودکان به چاقی اشاره  دارد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160616141336.htm